Nieuws

Beroepstrots

Zeg eens eerlijk: wanneer heb jij voor het laatst de Trots op Jezelf-prijs uitgereikt? Na een nacht stevig doorhalen de volgende ochtend met een ietwat brak hoofd voor de spiegel gestaan en die beker, gevuld met tandenborstels en scheermesjes, aan jezelf uitgereikt? Nou? Horecamensen vinden veel dingen normaal. Vinden het normaal dat ze naast hun horecawerkzaamheden verantwoordelijk zijn voor de…

Handjes

“Pf, ik zou blij zijn als de zomervakantie begint”, sprak de ondernemer enigszins opgelucht. “Dat snap ik”, antwoordde ik begripvol, in de veronderstelling dat hij uitkeek naar de groeiende stroom van gasten, gezellige drukte, omzetverhoging en dus een spreekwoordelijk doekje voor het bloeden na het tegenvallende voorjaar. Dat dacht ik. Maar nee, hij doelde op de dan toegenomen beschikbaarheid van…

Van de kaart

Elke keer weer een spannende exercitie, het samenstellen van een nieuwe menukaart. Welke hardlopers blijven en wat zijn de zogeheten doodlopers? Ik hoor en lees steeds vaker de uitspraak: wie kiest wordt gekozen. Anders gezegd: maak een heldere keuze voor de kaart, focus op een specialiteit en zorg ervoor dat je daar dan de beste van de regio of stad…

Plaatjes en praatjes

Ik was onlangs in een nieuwe horecazaak: prachtig! Voor een vermogen geïnvesteerd en een mooie combinatie van hotel, bar en proefwinkel. Echt heel mooi. Het was een feest om te mogen zien met hoeveel oog voor detail de zaak was ingericht. Kosten noch moeite waren gespaard om de kleinste details aandacht te geven. De hardware klopte, de software (bijvoorbeeld handhelds)…

Stappenverteller

Maar natuurlijk ben ik fan van de keukenploeg, met ongelooflijk veel respect kijk ik naar de prachtige creaties die ze uit de keuken tovert. En uiteraard heb ik de chefs hoog zitten en neem ik nu mijn petje diep voor ze af. Wow, wat een vakmannen en -vrouwen. Keihard werken, lange dagen, mise-en-place maken, proeven, ontdekken; absoluut een buiging. En…

Chef krijtbord

Ik vraag mij steeds vaker af wie de eigenaar is. Nee: niet van de tent, het hotel of het restaurant. Noch van het geld of de aandelen. Maar bijvoorbeeld van de menukaart. Van de koffiemachine of de krijtborden. Kortom: wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud, de taal, de creativiteit? Welke medewerker ervaart eigenaarschap? In mijn tocht langs diverse (horeca)bedrijven…

Afsprakenboek

Heeft u ook een afsprakenboek in uw zaak? Zo’n handboek waarin u al uw werkwijzen heeft beschreven? Zo’n dikke pil van honderdvijftig pagina’s die iedere medewerker uit zijn hoofd hoort te kennen? Handig, toch? Elke nieuwe collega krijgt na het aannamegesprek deze manual mee naar huis, en hopla, alles is duidelijk. Er zijn zelfs nog bedrijven die het over standard-operating-procedures…

Levertijd

Op het moment van schrijven is er nogal wat te doen over de nieuwe wetgeving omtrent drankverstrekking aan uw gasten die nog geen achttien jaar zijn. De eerste slachtoffers onder horecabedrijven zijn al gevallen: beboet door de inzet van een loktiener. Zonder mij in het politieke debat te willen mengen, zorgt deze wetgeving voor de nodige uitdagingen. Tuurlijk begrijp ik…

Storykwelling

Ik weet nog goed dat ik werd ingewerkt als gids bij Slot Zuylen. Mijn collega had de meest briljante verhalen over alle aanwezige kunstschatten. Eén relaas spande de kroon: een met veel humor verteld verhaal over een achttiende-eeuwse kussenkast. De deelnemers aan de rondleiding lagen in een deuk, de fooi aan het einde was loyaal. Goed, Maarten voor het eerst…

Leren en sneren

Stage: het is maar hoe je het woord uitspreekt. Waarschijnlijk leest u het zoals uitgesproken op z’n Frans-Nederlands en denkt u direct aan een stagiair. Of wellicht aan de periode dat u zelf stage liep. Laten we bij deze laatste optie beginnen. Uw stageperiode was er waarschijnlijk één van afzien, wellicht nog van de ‘oude’ tijd. Waarin je nog zonder…

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart