Help, de zon schijnt!
Help, de zon schijnt! Wat een drama is dat zeg. Oké, niet voor elke ondernemer, maar mocht u de briljante keuze gemaakt hebben om met handhelds te werken, dan is de zon echt vreselijk. Voor uw medewerkers dan. Wat het drama is? Die kastjes of ‘die dingen’, zoals ik laatst iemand hoorde zeggen, kunnen niet tegen de zon. Althans: de schermpjes niet. Heeft u net uw zonwering laten aanbrengen, is de aannemer vergeten deze ook voor de handhelds te leveren.
Dankzij ‘die dingen’ maakte ik onlangs wat mooie momenten mee op een terras. We begonnen de middag met een bedieningsmedewerker die met zijn rug naar mij toe ging staan, om zo de zon van zijn scherm te weren. Hij beklaagde zich over die rotzon, en dat de letters nu helemaal niet meer leesbaar waren. Even voor uw beeld: er waren maar liefst 6 van de 40 tafels bezet. Stel dat die arme jongen helemaal naar binnen had moeten lopen om de bestelling daar ergens in te tikken. Dat gun je hem toch niet!
Afijn, onze ruggespraak ging verder met als gevolg dat ik driemaal mijn saladekeuze moest herhalen. Jammer. Het volgende topmoment was toen ik vroeg of er ook brood bij de salade werd geleverd. “Bij ons nooit meneer.” Korter kan je het antwoord niet maken. En weg was hij. Hallo, meneer de ondernemer, ik had zó graag 3,75 euro uitgegeven aan brood met kruidenboter. Maar ik mocht het niet.
Ik spar veel met mensen over gemiste kansen in horecazaken. Niet om te zaniken of om een galbak te zijn, maar om erachter te komen wat er aan de hand is. Waar komt het ‘bij ons niet’-gedrag vandaan? Hoe kan het zo zijn dat een groep vriendinnen die regelmatig een paar flessen wijn achteroverslaat in een lokaal restaurant, om 23:30 uur de tent wordt uitgezet omdat het morgen weer vroeg dag is voor de bardame (of barre dame)?
Veel ondernemers hebben de drive om te gaan voor hun gasten, om ze tevreden te maken en om maximale omzet te behalen. Maar ergens in het vertalen van hun passie naar de medewerker gaat het verkeerd. Alsof Google Translate is ingezet. Zou het een optie zijn om de medewerkers die sluit draaien ook verantwoordelijkheid te geven? Ervoor te zorgen dat zij een motivatiepush krijgen uit omzet of direct gemeten gasttevredenheid? Dat ze door goede gesprekken met de ondernemer diens passie en kennis opzuigen? Dat de uitspraak ‘bij ons niet’ definitief verbannen wordt?
U kunt in ieder geval uw kansen pakken tijdens de sluitrondjes door dan te vertellen wat er goed ging die dag. Op detailniveau graag. Dus niet eenieder naar huis sturen met het volledige inhoudsloze: lekker gewerkt vandaag!
Wat ik dan ga doen? Aan zonverering!
Maarten Wessels
Maarten@Wesselstrainingen.nl
Twitter.com/MaartenWessels
Eerder geplaatst op 05 juli 2013 © Entree
There are no comments