Levertijd
Op het moment van schrijven is er nogal wat te doen over de nieuwe wetgeving omtrent drankverstrekking aan uw gasten die nog geen achttien jaar zijn. De eerste slachtoffers onder horecabedrijven zijn al gevallen: beboet door de inzet van een loktiener.
Zonder mij in het politieke debat te willen mengen, zorgt deze wetgeving voor de nodige uitdagingen. Tuurlijk begrijp ik dat de overheid haar maatschappelijke rol wil oppakken door de levertijd van de jeugd op verantwoorde manier te verlengen (immers: het pas op latere leeftijd beginnen met alcohol verlengt de gezondheid van de lever). Bijzonder vind ik echter dat de overheid tienerlokkers inzet om loktieners te werven, om de ondernemer dan wel zijn medewerkers te betrappen. Als ouder wordt het steeds lastiger om je kinderen op verantwoorde manier de straat op te laten gaan. Eerst moest ik ze alleen waarschuwen voor kinderlokkers, nu komen daar de tienerlokkers bij.
Een rondje langs een aantal horecazaken, ook een grote concertlocatie, leert dat deze bedrijven ongelooflijk goed bezig zijn om de drankverstrekking te controleren. In briefings, medewerkersvergaderingen, via narrowcasting en constante instructie worden de medewerkers gewezen op de risico’s van het serveren van alcoholhoudende drank aan gasten jonger dan achttien jaar. De grote vraag is hóe je nou als medewerker een beetje op een leuke manier om een ID-bewijs vraagt. Immers: iemand gaat uit, bezoekt een concert, is aan het eten en dan kan de constant terugkerende ID-vraag eerder frustrerend werken dan dat het een zonnige toevoeging is aan de avond. Ga je naar een concert, dan ga je voor de bánd en niet voor een treurig bandje om je pols.
De horeca wordt dus gevraagd om creativiteit. Aan u de taak om de vervelende vraag tot een leuke om te bouwen. De vraag om een ID vraagt om een goed idee. “Pak jij even jouw ID, tap ik alvast een biertje”, zou een optie zijn. Het is immers stampvol in de zaak, uw focus ligt op omzet en te veel vertraging in het bestelproces is het laatste waar u op zit te wachten. Zat ook al te denken aan kansen voor brouwerijen: veel meer alcoholvrij bier produceren en nieuwe smaken ontwikkelen. Bij twijfel tapt u dan als ondernemer zonder te vragen een biertje met nul procent alcohol. Het lijkt mij fantastisch om dat aan een loktiener te schenken. Die gaat dan namelijk heel trots naar zijn opdrachtgever, die denkt een boete uit te kunnen schrijven en u vraagt de ambtenaar in functie vervolgens eerst het biertje maar eens te onderzoeken. Top!
Niet alleen door bovengenoemde ontwikkelingen, maar ook door de stemming die er op dit ogenblik is in de markt – ik hoor veel positieve geluiden – zijn er wat mij betreft twee woorden van belang voor het nieuwe jaar: luisteren en écht anders.
Luisteren naar uw gast, echt interesse tonen. En uw concept? ‘Echt anders’ is nodig. En mocht de gast even moeten wachten op het eten of drinken? Informeer hen dan over de …
levertijd!
Maarten Wessels
Maarten@Wesselstrainingen.nl
Twitter.com/MaartenWessels
Eerder geplaatst op 17 maart 2014 © Entree
Nog geen reacties geplaatst